Dezvoltarea limbajului la copiii prescolari
Dezvoltarea limbajului la copii este indisolubil legata de evolutia gandirii copilului iar gandirea se sprijina numai pe o dezvoltare corespunzatoare a limbajului.
Pana la varsta de 3 ani, un copil are de obicei un vocabular care ii permite sa spuna propozitii de cateva cuvinte. El continua sa se imbunatateasca si, in jurul varstei de 5 ani, limba lui seamana mai mult cu cea a unui adult. Totusi, inca face greseli cand vorbeste.
Copilul intelege mai bine instructiunile mai lungi si notiunile mai abstracte, precum „urmatorul” si „ulterior”. Inca are dificultati in intelegerea conceptelor de timp.
Vocabularul sau este inca imbogatit si acum reuseste sa faca propozitii complete (de exemplu: „Tati a iesit afara”). Lungimea frazelor sale creste, de asemenea, rapid. Uneori ii lipsesc „cuvintele mici” precum „eu” si „al meu”.
Copilul se face inteles de cele mai multe ori, chiar si de oamenii care nu il cunosc bine. Pronuntia sa este din ce in ce mai clara.
Cum se promoveaza dezvoltarea limbajului?
Pentru a contribui la dezvoltarea abilitatilor lingvistice ale copilului parintele trebuie sa:
– asculte cat mai mult posibil ceea ce vrea sa-i spuna copilul, pentru ca trebuie sa exerseze vorbirea cu el si sa castige incredere in sine pentru a-si dezvolta limbajul;
– continue sa-l ajute pe copil sa-si dezvolte vocabularul folosind singur o varietate de cuvinte, sa-i explice cuvintele pe care nu le cunoaste;
– vorbeasca cu el fara sa incerce sa-i scurteze propozitiile. El va beneficia de auzul unor propozitii lungi, bine construite.
– se joace cu el pentru a clasifica obiecte sau carti dupa categorie (de exemplu: animale, mijloace de transport). Aceasta activitate il ajuta pe copil sa-si organizeze cuvintele din vocabular in cap si sa le gaseasca usor mai tarziu cand vorbeste.
– citeasca cu el povesti si sa se gandeasca impreuna la emotiile personajelor si la posibilele solutii;
– incurajeze dezvoltarea limbajului si abilitatilor sale.